Blå,grön,röd och gul

Ja det var ju roliga färger tänker man kanske men under den här veckan har jag fått veta och lärt känna sidor av mig själv och andra människor i färger om man säger så. Vi har en kurs just nu som heter Organisation&ledarskar och  bland det första vi har fått göra innan kursstart var att besvara en hel del frågor i ett program som fastställt vilken beteendeprofil man har genom färgmönster. Det som var bland det häftigaste är att hela häftet jag fick om mig själv var skrämmande lik den jag är som person och lyckades pricka in alla rätt. Röd=dominans,gul=inflytande,blå=konformitet,grön=stabilitet.

Jag tillhör tex gruppen grön/blå i mitt grundbeteende vilket är mitt naturliga beteende i en omgivning där jag känner mig trygg&säker. Typiska drag jag har är att jag tar lite längre tid på mig att besvara frågor, jag är väldigt metodisk och eftertänksam. Har större förståelse för känslomässiga frågor, tar inga onödiga risker, framhäver mig helst inte, uppskattar ordning och reda runt om mig, använder mig av logiska argument och gillar inte när förändringar sker för fort utan behöver att det tar tid.
I mitt anpassade beteende som beskrivs som det beteende jag känner att jag behöver vara i en viss situation blir jag lite mer av en röd/grön person vilket betyder att jag blir mer målmedveten,koncentrerad och beredd att nå mina mål. Jag skulle kunna babbla på om det här i evigheter eftersom det var sjukt intressant och eftersom nästan hela klassen numera pratar i färger. Jag har märkt mer och mer hur personer med de olika färg kategorierna träder fram och det blir krockar lite här och var but i guess that's life. Man kan inte vara vän med alla och vi alla är i grund och botten där för en enda sak, vår egen utveckling. Sen kan man se till att göra det så roligt som möjligt på vägen men till en viss gräns enligt mig. Dagarna flyter på rätt snabbt, känner att jag är tröttare i huvudet än normalt och sitter just nu medans jag skriver det här med 2 grupparbeten, ett eget redovisningsprojekt samt läsläxa på 128 sidor. Så nu tänker jag gräva ner mig i mina studier men skriver nog av mig snart igen. Take care / Elin 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0