Veckans Dans

Nu drar vi igång igen, vecka 25 och denna vecka är det dags för Lindy Hop.
Tänkte att jag tar er igenom några av de stora danserna som visats i tv i bla: So you think you can dance, Floorfiller och Let´s dance några veckor framåt nu. Jag hoppas ni gillar denna veckas dans, och kom ihåg säg gärna till om ni önskar någon speciell stil.

Lindy hop är en swingdans från New York i USA som även kallas Jitterbug. Dansen skapades i Harlem på 1920 och 1930-talet, som en utveckling ur Charlston och i princip alla andra danser som de dansande kände till.

Det sägs att namnet kom till när Charles Lindbergh flugit över Atlanten och välkomnades i New York. På gatorna dansade människorna och speciellt en, solodansande, man utmärkte sig. En reporter frågade denna dansare vad det var för dans han dansade. Med ett leende svarade mannen att han dansade "lindy hop". Sedan dess har det kallats lindy hop.
Ordet kom in i svenskan när dansen kom till Sverige på 1940-talet. Mest förknippas nog den här tidens svenska jitterbug med swingpjattar och dansstället Nalen i Stockholm.

På 1980-talet fick lindy hop en renässans som till stor del utgick ifrån Sverige. Efter att ha blivit fascinerad av gamla swingfilmer från 1940-talet bestämde sig Lennart Westerlund för att söka upp dansarna i dessa filmer. Lennart, tillsammans med Anders Lind och Henning Sörensen, åkte till USA i 1984, fast bestämd att träffa Al Minns. Vid senare tillfällen hittades även Frankie Manning och andra lindy hop-stjärnor. De möten var början på den nya swingvåg som kom först och främst till Sverige och som fått sitt starkaste fäste i Herräng dance camp det årliga swinglägret i Herräng som lockar dansare från alla världens hörn.


Grundsteg i lindy hop:

Lindy hop rör sig från sluten position, där följaren har sin vänster hand på förarens axel, föraren sin högra på följarens rygg och de övriga två händerna håller i varandra, till öppen position där man håller i varandra i bara en hand. Stor del av dansen skapas i övergången mellan dessa positioner. Det förekommer även att de dansande släpper varandra helt. Ytterst få saker kan sägas vara förbjudna i lindy hop, förutom att inte följa takten och musiken. Turerna rör sig vanligtvis över åtta taktslag, åttor, eller över sex taktslag, sexor.

Några kända namn inom Lindy Hop:
Frankie Manning som anses vara en av skaparna av Lindy hop
Al Minns
Pepsi Bethel
Leon James
Norma Miller

I tävling och som show innehåller lindy hop ofta akrobatik, men det är inget som vanliga sällskapdansare ägnar sig åt. Som tävlingsdans räknas lindy hop i Sverige till BRR-danserna.

Några videos:






Detta var vad jag hade att bjuda på när det gäller Lindy hop, Nästa vecka tänkte jag dra ännu en favorit som ni alla säkert har sett i Let´s Dance. Så håll utskik och jag hoppas ni gillar detta, om jag missat något var inte rädda att skiva några rader. Om det finns några/npgon dansare som möjligtvis utför några av dessa typer jag skriver om så får ni mer än gärna kontakta mig, skulle bli jätte glad om jag fick lite information ang vissa typer av danser.
Ha det bäst / Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0