Veckans dans - Modern

Som sagt nu är 3:e veckans dans igång och denna vecka får det bli Modern dans i all sin ära.
Om ni missat några av de tidigare danserna så finns de under kategorin Veckans Dans där jag skriver lite om de olika stilarna som finns inom ämnet och försöker ås gott jag kan att få med saker jag tycker är viktig och för mig är det viktigt att börja från grunden därför har jag tagit modern denna vecka. Så här nedan hittar ni massa smaskig information ang veckans eleganta stil Enjoy!



Modern dans eller fridans är en samlingsbeteckning på en rad dansstilar som under 1900-talet legat i fokus för den sceniska konstnärliga dansens utveckling.
Till skillnad från den klassiska baletten som är stram och hållen, och jazzdansen, som är rytmisk och showig, betonar de moderna dansformerna en friare och mindre regelstyrd rörelsevokabulär.

Modern dans är förknippad med golvkontakt, "tyngd" i dansrörelserna, och med experiment med kropp, rum och musik. Skolbildningar inom den moderna dansen brukar ha särskilda filosofier eller betoningar för dansen, såsom naturlighet, andning, spänning/avslappning etc.

Den moderna dansen eller s.k. fridans uppstod i slutet av 1800-talet i protest mot baletten, som har fasta regler och rörelsemönster. Kvinnorna, som inte fick uppträda tidigare började göra uppror, tills de också fick rätt att dansa och så småningom blev det kvinnor som fick stå i rampljuset.

En av de första moderna dansarna var Isadora Duncan. Hon föddes i San Fransisco 1877. Hon tog balettlektioner som liten, men efter en kort tid kände hon att baletten inte passar henne och slutade träna. Isadora strävade inte efter en brilliant teknik, för henne var dans en konstform, ett sätt att uttrycka sig. "Hon beaktade kroppen som ett instrument för att uttrycka känslor." Det var anledningen till att hon utvecklade en ny dansgenre. Duncan införde en dansrevolution. Hon gick inte efter reglerna vad som gällde balettskor, korsetter, kjolar osv. Istället dansade hon barfota. Hennes dans bestod av naturliga rörelser, och innehöll massor av hopp, fall och springande. Ofta brukade Duncan improvisera på scenen.

I Sverige är Modern dans ett samlingsnamn och kan se mycket olika ut. Man lånar rörelser både från baletten, jazzen, streeten och egentligen vad som helst. Karaktäristiskt är leken och experimenterandet med rörelsernas tyngd, golvkontakten, kroppen, rummet och musiken.

Några viktiga svenska personer inom modern dans är :
 Birgit Cullberg, Mats Ek och Per Jonsson.

Ett fint citat från Martha Graham en känd koreograf från USA  och ett viktigt namn inom dansens utvecklig sa en gång:
"Dans är själens dolda sång"


Några klipp av modern dans:








Där har ni veckans dans, det var riktigt svårt att hitta fakta om denna dans och ännu svårare är det när man själv inte har dansat det. Men jag hoppas ni blir nöjda, jag vet något som jag blivit inspirerad att dansa iallafall och det är förra veckans Jazzfunk. Slänger in ett bild inlägg senare ikväll från helgen nu är det dags för tv:n igen, har legat och solat på balkongen ett bra tag sen jag kom hem från jobbet dessutom så nu har är man inte lika blek längre. Hörs senare / Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0