Vecka 31

Denna vecka tänkte jag bjuda på lite Streetdance. När jag var ca: 8 år gammal började jag på Hiphop som det då kallades, men slutade under några år. När jag sedan var 14 började jag min andra resa inom dansen och riktade in mig på Streetfunk faktiskt, kan ta det imorgon så får ni förklaringen mellan Streetdance och Streetfunk. Här nere kommer en liten del av det jag hittat, och kom ihåg att det jag skriver är baserad på de fakta jag hittar, känner jag att jag vill lägga till yttligare om de kunskaper jag själv har så gör jag det.
/Elin


Streetdance är ett samlingsnamn för alla danser som uppstått på gator och klubbar. Man behöver inte ta klasser i en dansskola för att lära sig (även om det är möjligt). Streetdance är alltså ingen egen dans i sig. Det är därför missvisande att säga (som ofta görs), att streetdance är en del av hiphopkulturen. Det är tvärtom så, att hiphopkulturens danser ingår i begreppet Streetdance.
Streetdance är också ett sorts samlingsnamn för det olika dansstilarna som uppkom under 1970-talet i USA.

Till streetdance brukar man räkna hiphopdanserna: breaking, new style, new school, krumping och clowning samt funkstyles som t ex locking, popping, boogaloo och whacking. Dansstilen House och på senare tid den Jamaicanska gatudansen Dancehall räknas numera också till streetdancebegreppet.

Stilar:
Några av de mest kända gatu dansstilar i dag, såsom Breakdance, popping och locking, började visas runt 1970. Hip hop, New Style och House dance kom inte förrns runt 1980-talet i New York och Los Angeles, och electro dans runt 2000 i Frankrike. Även om vissa av dessa stilar ursprungligen utvecklats separat, de flesta av dem är i dag förknippade med hip hop scenen, eftersom de har många street dance element.
På senare tid har nya gatu dansstilar vuxit fram och som är mer inspirerade av hip hop och dess musik. Krumping är ett utav dom, med dess fokusering på mycket energisk kamp och rörelser, är ett exempel på en sådan stil som nyligen blev allmänt känd. Det är också mer gemensammt att se vissa egenskaper inom street dance blandas med andra mer traditionella dans former, att skapa stilar såsom lyrisk hiphop, en vätska mer tolkande version av hip hop dans och street jazz, en hybrid av modern hip hop stilar och jazz dans. Dessa stilar är i allmänhet mer inriktade på koreografi och prestanda och mindre på improvisation och slag, och är inte alltid rena gatu danser, men ett populärt alternativ till den mer traditionella och klassiska stilar i studion dans

I Jamaica har Dancehall musik vuxit till sig, som är den moderna versionen av Reggae. Där har de skapat gett sina egna gatu danser. Rörelsen har fått fart under de senaste fem åren, om varje dag en ny dans är som provas på gatorna

Träning:

Helt enligt namnets betydelse kan man träna var som helst, det enda man behöver är lite musik. Många utövare går gärna ut på klubbar även om detta också är en del av målet.

Det finns dock en hel del dansstudior runt om i landet som erbjuder lektioner de olika dansstilarna. Man kan också gå en heltidsutbildning på ett år på Åsa folkhögskola. Även på Danshögskolan i Stockholm finns det en streedanceutbildning.

Mina egna tankar kring Streetdance:
Då jag själv prövar mig fram bland de olika stilarna som finns så har jag alltid kännt att Streetdance har mer hårda rörelser än den jag riktade in mig på för 7 år sedan vilket var Streetfunk. Streetdance i sig har som ovanstående så många samlings stilar vilket gör att streetdance för mig förknippas med lite utav de gamla stilarna runt 90-talet och framåt. Då jag gick 5 år på Streetfunk så har jag automatiskt ett gung i mina rörelser och kämpar för fullt med att lära mig att låsa mina rörelser och verkligen träna in lite mer utav den hårda attetyden som finns bakom vissa steg, vilket jag även lär ut till mina elever, och där har jag Alvaro som stöd som automatisk är hård i sina rörelser och kan både lära mig och våra elever hur steg ska se ut när jag blir för gungig.

Några videos:



En av mina favorit danser, älskar verkligen hennes stil.



 

Kommentarer
Postat av: felix

härlig blogg :)

hur länge har du dansat?

2009-07-31 @ 10:10:22
URL: http://randomstalker.blogg.se/
Postat av: Anonym

fin blogg:D vet inte varför jag gillar den men...hehe:) ska vi lägga till varandra i bloglovin?:Djag tycker de ialf;)(om du nu har det) / http://dollhouse.devote.se (skriver den tillsammans med min bästa vän)

2009-07-31 @ 16:39:58
Postat av: Joakim.

streetdance är fett kul :)

2009-07-31 @ 16:57:39
URL: http://joakimforsberg.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Vilken fin blogg du har :)

2009-07-31 @ 17:14:28
URL: http://rebeckhaam.blogg.se/
Postat av: simone

Fan vad coolt! :)

2009-07-31 @ 18:37:55
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: simone

Sv =D.. såå, vad har du för dig ikväll? :)

2009-08-01 @ 19:16:24
URL: http://fattybom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0