Popping

Jag skrev ju sist att jag skulle skriva om Streetfunk, dock finns det inte mycket att skriva om som skiljer sig från Streetfunk förutom själva ordet, det är mycket mer funkigt, gungigt och rörelserna är mjukare. Så jag tänkte ge er Popping faktiskt, något jag tycker ser extremt svårt ut med tanke på all kontroll man har över sin kropp när man "poppar"
 / Elin


Popping är en illusionistisk streetdance-stil med rötterna i Fresno, Kalifornien

Historia

Stilen skapades i slutet av 1970-talet av Sam "Boogaloo Sam" Solomon (som även skapade dansstilen Boogaloo) i samband med att musikgenren funk kom till och utvecklades.

Ursprungligen användes namnet Funkstyles som en term för alla de olika stilarna som skapades under denna tid. Idag används dock oftast namnet Popping som en samlande term, vilket egentligen är fel.


Moves och stilar

Grunden i popping är en pop, som utförs på så sätt att man spänner en muskel snabbt och sedan slappnar av igen. Rätt utfört ser detta mycket effektfullt ut och nästan som om dansaren får en stöt genom kroppen. Popsen utförs kontinuerligt i olika delar av kroppen till musiken. Andra moves och stilar som brukar användas i popping är:

  • Boogaloo
  • Glides
  • Robot
  • Waving
  • Animation
  • Strobing
  • Tutting
  • Hitting

Man kan ofta se likheter med pantomimer även om det snarare handlar om dansarens personliga stil än dansen som sådan.

Tävlingar

Juste Debout är den största poppingtävlingen i Europa. Tävlingen går årligen i Paris och dansas två mot två. Förutom popping tävlas det i Locking, House och New style. Sedan 2005 har antalet deltagare varit så många att deltävlingar hålls för att kvala in där Sverige hör till gruppen Juste Debout Scandinavia.

Musik
Popping dansas vanligen med funkmusik, ibland mer elektronisk sådan. En teori är att dansen växte fram i samband med introduktionen av trummaskinen vilket gav ett nytt mycket snärtigare ljud som dansarna lekte med.

Mer än så hittade jag inte om "Popping" tyvärr, man jag lägger några videos och som kompensation för att det blev så kort slänger jag in några videos på två andra favorit stilar jag har som jag inte hittar ett dugg om som jag egentligen hade velat skriva om. Hoppas ni lärt er något nytt och eventuellt fått upp ögonen för en ny stil
Alla dessa stiler jag lägger upp går att hitta på www.danscenter.se , www.bluehill.se , www.marikas.se 
Ha det bäst / Elin





I denna kan ni se inslag av popping,blev bara tvungen att visa för denna grupp förtjänar all respekt!

Kommentarer
Postat av: Joakim.

sv: ojoj, snabba ryck ;)

2009-08-01 @ 21:18:20
URL: http://joakimforsberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0